tiistai 1. lokakuuta 2013

Viro, Tartu 20-22.9

Huhu nyt on Viron reissu takana, ja tulen tänkii viikonlopun taas muistamaa varmasti aina!

 Perjantaina kello soi 4.45 mutta ylös pääsin vasta viiden maissa. Tallilla olin sitten heti kuuden jälkeen. Lähtiin sieltä heti kohti Helsinkiä, menin samassa autossa kuin Emma ja Suvi. Matka Helsinkiin meni nopeasti, ja päästiinkin heti laivaan. Laivassa pelattiin vaan korttia, kun ei siellä oikein muutakaan ollut. Laiva oli puoli 12 satamassa, mutta laivasta päästiin lähtemään vasta 12 jälkeen. Matka Tartuun vei yli 3 tuntia, mukana oli kaksi pysähystä (vessassa, ja toinen mäkissä). Olimme siis puoli neljän-neljän maissa Ecu tallilla.

Matkalla Tartuuhun!

väsytti :D:D
 Me kaikki (minä, Emma, Katri, Jenni, Taru, Tiia, Senni ja Miisa) päästiinkin vielä perjantaina tunnille! Minä menin tammalla nimeltä Oxana. Tunnin pitikin oma opettajamme Suvi. Tehtiin tunnilla ihan persu juttuja, ravailtiin ympäriinsä tehden voltteja. Oxana oli aika jäykkä, mutta lopulta toimi hyvin.

 Laukattiin pääty-ympyrällä. Ensin koko ympyrää toisee suuntaan, ja toisessa suunnassa niin että käynnsitä nosto, laukattiin puoli ympyrää ja sitten mahd. nopeesti takasin käyntiin ja käveltiin puolet. Sitten otettiin jalustimet pois ja laukkailtiin niin että 1/4 laukassa, toinen 1/4 ravissa ja sitten taas 1/4 laukassa jne. Oxana oli laukoissa tosi kiva ! Mitä nyt mentiin välillä turhankin kovaa, ja laukka levisi heti kun yritti koota sitä. Kuitenkin tykkäsin Oxanasta todella paljon. Tunnsita ei ns. kunnon kuvia ole ku ntallin omsitaja kuvasi, eikä hän paljoa kuvia ottanut, mutta onneksi on edes jotain :).
ainut laukkakuva :D

Ilta menikin sitten korttia pelatessa, ja illalla kysyttiin että onko halukkaita kisaajia jos olisikin 80 cm lisäksi pienempi luokka, 60 cm. No minä, Tiia ja Senni suostuttiin menemään pienempi luokka, haha munhan ei pitänyt kisata ;). Nukkumaan meno meni aika yöhään, mutta ei se mitään!
XD naksautin selkääni Emman päällä :3
 Lauantaina heräsin n. 9 maissa. Päästiin vähän sitten hyppimään hevosilla, joilla oli tarkoitus kisata sitten sunnuntaina. Minä menin Tuul nimisellä ponilla. Suvi piti tämänkin tunnin. Aloitettiin normilla verkalla, ravailtiin vähän ja tultiin ravipuomeja, sitten laukassavähän laukkapuomeja. Alettiin hyppäämään sitten laukassa ponnsituspuomin avulla ristikkoa, hypättiin se kolme kertaa, ekalla kerralla hyppy meni mun osalta ihan plörinäksi, toka kerta oli ihan hyvä mutta kolmas taas mun osalta huono.

 Sitten tultiin suhteutettua linjaa, pysty-okseri. Pysty meni hyvin, mutta okserilla mentiin ohi kun lopetin ratsastamisen. No uudestaan pysty meni hyvin ja sitten okseri josta päästiin yli kun muistin ratsastaa. Tultiin linja myös toisen kerran ja tällä kertaa meni hyvin. Sitten tultiin kahen askeleen sarjaa. Ekalla kerralla Tuul meinasi mennä ekasta esteestä ohi mutta sain sen kuitenkin siihen, siitä yli ja tosiestakin yli mutta ite "nostin" käsillä ponin ilmaan...Tultiin sarja toisenkin kerran, taas eka este meni hyvin mutta tokalla taas mokasin, ärsyttävää! No kutienkin poni oli super nii otettiin sitte loppuverkat.





käytii loppukäynneiks kävelee tälläi lenkkii
 Iltapäivällä pelailtiin taas korttia, muut kävi kaupassa, mä kuvailin heppoja ja näin. Illalla rakennettiin vielä kisarata ja iltaa vietettiin sitten koko porukalla pöydän ääressä syöden ja pelaten korttia :). Nukkumaan meno meni taas myöhäiseksi.

 Sunnuntaina olikin kisa-aamu. Herätys oli jo 8. Syötiin aamupala ja laitettiin kisavermeet päälle ja sitten talliin. Käveltiin rata Suvin kanssa läpi ja se kerto miten kannattaa mennnä. Yksi virolainenkin meni Tuulilla, ja ne sitä sitten harjailivat ja laittoivat suitset. Minä laitoin satulan. Ensin virolainen verkkasi Tuulilla ja meni radan, niillä meni ihan hyvin, pari pudotusta tuli.
jännittynny kisateam Kiviharju
Kun itse menin selkään niin Tuul tuntui tosi hyvälle, verkkahypyt oli varmoja ja mulla oli hyvä fiilis. Pian mä lähin sitte ite radalle. Eka este oli hyvä, samoin toka sain siitä käännettyä kolmoselle, mutta tie oli jyrkän mutkan takia sen verran huono että puomi tuli mukaan. Neljäs este, okseri meni hyvin, samoin viides este, mutta kuudes este, portti mitä olin ite manannu että siihen tulee kielto, niin juuri sille esteelle en ratsastanut kunnolla ja Tuul meni ohi. No uusi yritys, mutta nyt Tuul tajusi että voi kieltää ja meni ohi uudelleen kun en ratsastanut kunnolla, oma moka ei voi muuta sanoa. Sain mennä kuitenkin radan loppuun, kolmannella päästiinkin yli ja loppurata oli musta tosi hyvä!

 Harmitti kyllä noi kiellot, tai no ohimenot, mutta aina ei voi onnsitua ei edes joka kerta. Olin kuitenkin Tuuliin tyytyväinen, ja itseenikin koska mulla ei vaan taidot riitä kisaamaan noin vierailla hepoilla, niin ihan hyvin meni kuitenkin :). Tallin omsitajakin kehui ja sanoi että mulla meni hyvin, Tuul on kuulemma kiellellyt nyt lähes aina radoilla, joten voin olla mun taidoilla kuitenkin ihan tyytyväinen :)! Kisojen jälkeen pakkasin loppuun, syötiin vähän makeaa ja yhden maissa lähtiinkin kohti Tallinaa. Nyt oltiin Emman kanssa Petrin kyydissä ja Jennikin oli siinä.








tälle tuli siis ne kaksi kieltoa :D

Petri sano et ostaa mulle ja Emmalle ruokaa jos ollaa koko amtka tartust tallinnaa silmät kii, hiljaa ja nauramatta, ei ihan onnsitunnu :DDDDD
 Laivalla pelailtiin taas korttia ja käytiin syömässä sämpylää ja kaupassa. Laivasta lähtiin joskus puoli kahdeksan maissa, tai vähän jälkeen. Sitten ajeltiin Kuninkaan tien ABC:lle syömään heseen! Muut lähti nopeasti takasin päin, mutta minä, Emma ja Suvi syötiin rauhassa kun mä ja Emma vaihettiin Suvin autoon kun kukaan meistä ei mennyt tallille. Suvi vei mut sitten valkealaa ja kotona olinkin vasta puoli 12 maissa ja menin lähes suoraan nukkumaan. Matka oli aivan super kiva, katsotaan mitä ensi vuo tuo tullessaan, että lähdenkö tonne uudestaan vai en, sitä ei kukaan tiedä :). Kiitokset Ecu tallilaisille jotka ottivat meidät vastaan sinne ja saatiin taas käydä siellä ja ratsastaa hevosilla ! Loppuun vielä joitain satunnaisia kuvia :)

paparazit
hirvi oli kaveri menomatkal Tartuuhu :3


Agar :)
Postauksen kuvat ovat joko minun, Emman, Sennin, Jennin tai Petrin kuvaamia :)!

2 kommenttia: