torstai 28. maaliskuuta 2013

Leijonamielen Helmi


Eräs lukija ehotti et tekisin postauksen hempasta, miten sitä aloin ratsatsaa jne.

 Elikkkä siis Helmi on helmikuussa vuonna 2008 syntynyt shetlanninponi tamma. Olin muistaakseni vuonna 2008/2009 kesällä leirillä, ja sain hoitohevosekseni nuoren Helmin. Jo silloin päätin että haluan joskus ponin selkään. Elokuun lopussa vuonna 2011 oli mulla ja Helmillä Match show, ei kummempaa menestystä tullu, kuitenkin oli yks kokemus enemmän ja saatii sellai ruusuke.

 Alkuvuonna (helmikuun lopussa) vuonna 2012 kysyin kiviharjun rats. opettajalta että milloin voisin kokeilla Helmillä menoa. Tiesin nimittäin että sillä oli ratsastettu jo hieman, mutta ihminen joka sillä oli ratsastannut ei enää ollut kiviharjussa. Laura (rats. ope) vastasi että saan kokeilla sitä heti kun mulle sopii. Niimpä 8.3.2012 olin ekaa kertaa tunnilla Helmin kaa. Muistan ku hoisin sitä kuntoo et se vaa hyppi karsinas pystyy eikä sitä voinnu jättää sinne yksin. Tunti meni niin ja näin, Helmillä oli silloin tosi huono kunto (+ iso maha) joten eteenpäin liikkuminen oli ajoittain hankalaa. Silloinkun Helmi ei meinannut liikkua joutu laura välillä raipalla sitä maastakäsin hieman ojentamaan :D.
Ekaa kertaa ponin seläs, anteeks laatu :D
 Ekan tunnin jälkee, seuraavana päivänä mulle tuli lauralta viesti, joka meni suunilleen näin "Petri lupasi sinulle että saat ratsastaa Helmiä vaikka kaksi kertaa viikossa koko kevään ajan ilmaiseksi, haluatko?" Petri on siis tallinomistaja. Olin tietenkin niiiin iloinen kuin pystyin vain olemaan ! Tietenkin vastasin myöntevästi. Siitä eteenpäin menin Helmillä 1-3 krt viikossa. Kehitystä alkoi tulla, mutta heti kun Helmin kunto koheni se alkoi pukittelemaan. Se ei vaan voinnut sietää satulaa. Lopulta pukittelu johti siihen että onnistuttiin rikkomaan Helmin satula. Siitä eteenpäin mentiin sitte ilman satulaa. Näin Helmi toimi toosi paljon paremmin.

 Tulihan sieltä selästä lenneltyä ihan tarpeeksi, yli 10 kertaa ainakin. Kaksi tippumista sattui enemmän, ihan eka tippuminen koski jalkaan, se tapahtui niin että Laura läks juoksee, Helmi perässä pukittaen, en ollu yhtää valmistautunnu joten alashan mä sieltä tulin, jalkaa sattu aika pahasti, tai kipeä se oli ! Toinen tippuminen missä sattu oli se kun olin puomitunnilla ja tipuin kylki/lanne edellä maahan ja se otti siitä sitte osumaa.

 Toukokuussa meillä meni tosi kivasti, mentii siis ilman satulaa kun uutta satulaa ei ollu tullu. Hemppa toimi sika kivasti, ja lopulta 30.4.2012 kun mentii ekaa kertaa kentällä, saatii ekat laukka-askeleet mun käskystä ilman yhtäkään pukkia ! Se fiilis sen tunnin jälkee oli niin huipussa ! Lähes heti kutienkin sitten se satula tuli.. Oltiin taas lähes alkupisteessä koska Helmi ei voinnut sietää vyötä mahansa ympärillä. Se pukitteli edelleen reilusti, mutta kesäkuussa käynti ja ravi onnistu todella hyvin, ihan ilman vetoapuakin :)! Laukka oli ainoastaan ongelma.
tää fiilis ku se laukkas kunnol ilma pukkei ♥

osas se toki mennä satulalki hyvin jos halus, pelle seläs kyl mut

joskus onnsitu...
....joskus epäonnsitu :D

muistot säilyy aina mieles ♥
 Heinäkuussa meillä oli ekat puomitunnit. Helmi toimi esteil kivasti, esteelle päästii hyvin ravissa ja esteen jälkee oli aina laukka. Hypätttiin kerran jopa n. 50 cm pysty. Silloin Hemppa oli jo tosi kiva ratsastaa. Elokuun alussa päästiin jopa 'uittaa' poneja vesiesteelle maastakäsin, Helimin loikat veteen oli aika mahtavia ! Kun mulla alko yläaste niin tunnit väheni yhteen kertaan viikkoon Helmillä. Meil meni syksyl tosi kivast itseasias. Helmi toimi ilman vetoapua täydellisesti käynnissä ja ravissa, taipu eikä pelleillyt turhia. Lokakuussa 2012 oltiin jo siinä pisteessä että päätettiin osallistua koulukisoihin, mentiin raviluokka 14.10. Kisat meni ihan mukavasti, päästiin hyväksytysti läpi. Kuitenkin Helmi oli hieman laiskahko kun joutui aivan yksin maneesiin. Ei oltu kuitenkaan viimesiä :D! Kuitenkin kokonaisuudessa Helmi toimi kisoissa hyvin, ei sannut yhtäkään kohtausta eikä välittännyt vieraista hevosista.
puomitunneilta


koulukisat 14.10 ♥

koulukisoista tääki

 Kaikki hyvä kuitenkin loppuu aikanaan, jo seuraavana päivänä kisojen jälkeen menin vikaa kertaa Helmillä, halusin mennä ilman satulaa, kun oli kuitenkii kisat takana. Oli jotenki tosi haikee fiilis, vaikka en tiennykkää et olin seläs vikaa kertaa. Kuitenkin viikon päästä päätettiin Lauran kanssa että lopetan Helmillä menemisen. Olin mielestäni jo aivan liian pitkä Helmille, ja Laura sanoi että hän alkaa laittaa sitä tunneille että se alkaa tuottaa rahaa..Kuitenkin nyt voin sanoa että oon aika pettynny. Helmi on ollu todella harvoin tunnilla, ja viimeksi ku oon sen tunnil nähny nii se hyppi pystyy eikä liikkunnu mihinkää ilman vetoapua... Noo kyl mä nyt ymmärrän et ei oo sille paljoo ratsastajii..kuitenki harmittaa et mun työ on lipumas koht hukkaa. Oon kutienkin nääääääääääääin tyytyväi siihe mahollisuutee minkä laura mulle anto et sain sil mennä, puhe oli vaa keväästä mut sain mennä sil yli puol vuotta, noi puol vuotta oli mulle ihan superhyper tärkeit, rakastan tot ponii eniten ♥.
Kaikki hyvä loppuu aikanaan, kiitti kaikesta Helmi ♥
~Se mikä ei tapa, sattuu helvetisti~
Suurin ikävä, vaik poni tuol tallil viel onki.
Linda ja Leijonamielen helmi 8.3.2012-15.10.2012

4 kommenttia: